Jazza Center Ltd.

Å betjene hjem og endre liv

Jazza Centre er et kommersielt, sosialt selskap som trener sårbare, unge mennesker og middelaldrende kvinner til å kunne arbeide i private hjem og virksomheter. Kvalifisert personell utplasseres i private hjem og selskaper som hushjelper, barnepassere, kokker, sosiale , bidragytere, gartnere og sjåfører.

Utfordring

Rask urbanisering fører til vekst av uformell bosetning med redusert tilgang til vann, sanitærforhold og boforhold. Analfabetisme og mangel på høyere utdanning medfører at mange mennesker er arbeidsledige. Det antas at mer enn 2 millioner mennesker uoffisielt jobber som hushjelper i Kenya. Denne uformelle sektoren kjennetegnes av utnyttelse med lønn under minimum, få eller ingen formelle rettigheter og urettferdige arbeidsforhold.

Løsning

Jazza Centre's misjon er å trene og dyktiggjøre hjemmehjelpere og koble disse til oppriktige mennesker og institusjoner som er ute etter profesjonell bistand i private hjem og virksomheter. Jazza Centre har en visjon om å koble 100.000 egnede arbeidere innenfor dette segmentet med verdig og godt organiserte jobbmuligheter i den Øst Afrikanske regionen innen 10 år.

Jazza øker omdømmet, anseelsen og inntjeningen for egnede arbeidere gjennom opplæring og trening samt å formalisere engasjement for dem på to måter:

a) Ansette arbeidere i Jazza på egen lønningsliste og tilby tjenesten til eksterne hjem og selskaper med en fast kompensasjon for Jazza

b) Utplassere arbeidere til hjem og kontorer ved å tilrettelegge formelle ansettelses avtaler direkte med kunder mot en engangs kompensasjon fra kundene

Påvirkning

Jazza's virksomhet har en stor transformativ effekt, både for individuelle individer og for utviklingen av profesjonalitet og formalitet i sektoren.

  1. Verdig jobbskaping: Jazza skaper jobber og inntekter for en befolkning som sliter med å få verdig arbeid med tilsvarende rettigheter.
  2. Endring av industrien: Jazza fronter og implementerer endringer i en industri som tradisjonelt er kjennetegnet av utnytting.
  3. Kvalitetssikring: Forbrukerne hadde nytte av sporbare kjøttprodukter av høy kvalitet, og fikk tillit til sikkerheten og opprinnelsen til maten. Dette økte ikke bare kundetilfredsheten, men posisjonerte også Rennil Olchekut Ltd. som et pålitelig merke i markedet.
  4. Helhetige endringer og tjenende entreprenørskap: Jazza ser, anerkjenner og ivaretar både individet, hjemmet og ledelse av mennesker. Verdien av hvert enkelt menneske gjennomsyrer selskapets strategi, måten det arbeides på og beslutninger som tas daglig.

Konklusjon

INTENTUM har bistått Leah og Joseph i Jazza i deres arbeid med deres visjon, en skalerbar forretningsmodell og å etablere prosesser og systemer. Vårt ønske og ambisjon er - sammen med andre interessenter - å støtte Jazza i fortsettelsen for å skape og opprettholde både finansielle og sosiale resultater. Joseph og Leah er begge intensjonelle i sin tilnærming basert på sine verdier og sin kristne tro. Vi har stor glede av å bidra og se hvordan dette kan vokse enda mer. Vi ser frem til fortsettelsen!