Veeklture Social Enterprise

Renere miljø og verdige arbeidsplasser

Veeklture ble etablert av Ms. Violet Ochieng, en ung og energisk entreprenør som vokste opp i Kibera slummen under svært krevende forhold. Violet har universitetsutdannelse i Sosiologi fra Moi University fra 2017 og er medlem i 'Yong African Leadership Initiative (YALI). Violet's visjon er å bidra til at unge mødre kan skaffe seg arbeid og inntekt. Hun har gjort dette ved å dele informasjon og ressurser om reproduktuv helse, å være gode foreldre og leve sunt. Hun har etablert og trent grupper av kvinner gjennom mentor programmer for å fremme sunne relasjoner mellom tenåringsmødre.

Det som startet som et lokalsamfunns initiativ, har siden utviklet seg til en sosial virksomhet som produserer og selger økologiske og 'trendy' vaskbare bleier. Violet jobber hardt for å bygge en markedsdrevet virksomhet som sysselsetter tenåringsmødre i stabile jobber som gjør at de kan ta vare på seg selv og sine.

Utfordring

Violet's reise startet da hun som ung kvinne så mødre i slummen henge opp vanlige ferdig-bleier for å kunne bruke dem om igjen. Bleier er svært kostbare i Kenya, spesielt for mennesker i slummen. Vann og regn i og rundt de dårlige husene og søppelplassene i slummen medførte at hus og åpne områder fløt av bleier som fugler og dyr ofte dro med seg rundt.

Løsning

Violet så en mulighet for å adressere problemstillingene gjennom å starte en virksomhet der hun samtidig kunne tilby jobb muligheter for kvinnene hun allerede jobbet med. Ideen om å produsere vaskbare bleier ved hjelp av rester fra lokale skreddere tok av. Violet har utviklet design og etablert prototyper som er produsert.

Forretningsideen startet med den urbane, fattige befolkningen i Kibera. Men vaskbare bleier har også et markeds potensiale i den unge befolkningen og i en økende middelklasse. Globalt er det allerede en økende interesse for vaskbare bleier der driverne er miljøbevissthet og gjenbruk. Vaskbare bleier som er morsomme, trendy, justerbare og enkle å vaske er 'i vinden' som aldri før.

Veeklture lager to typer bleier som er skånsom, tett for lekkasjer, justerbar og som lages i 'African Kitenge' stoff. De to produkt-segmentene har forskjellige priser for de forskjellige markedssegmenter - premium Kitenge bleier for middelklassen og de mer sparsomme bleiene for sykehus, klinikker og NGOer. Det pågår arbeid for å finne løsninger som innfrir kjøpekraften til fattigere familier.

Påvirkning

Veeklture har stor positiv innvirkning på lokalsamfunnet i Kibera og på det ytre miljø gjennom å være markedsdrevet knyttet til de fattigste i parallell med fokus på den miljøbevisste, voksende middelklassen.

  1. Økonomisk tilgjengelighet: Bleier er en nødvendighet. Veeklture jobber for å gjøre denne nødvendigheten tilgjengelig, også for de fattige.
  2. Bærekraft: Engangsbleier er en stor belastning for både miljøet og lommeboken til folk flest i Kenya. Veeklture jobber hardt for å innfri både miljømessig- og økonomisk bærekraftige produkter.
  3. Jobbskaping: Veeklture gir jobb til unge mødre som vanskelig kan skaffe seg annet arbeid. Vi setter stor pris på at disse mødrene adresserer utfordringer som har en innvirkning på alle mødre.
  4. En helhetlig endring: Veeklture tilbyr en plattform og et 'rom' for samtaler rundt tenårings graviditet, styrking av kvinners syn på seg selv, sine muligheter og sin mentale helse. Mentoring, disippelgjøring og kraften i dette nettverket for unge mødre har en effekt som det er vanskelig å forstå rekkevidden av.

Konklusjon

Veeklture er i en oppstartsfase med fokus på produktutvikling og en bærekraftig forretningsmodell. Violet erkjenner at Veeklture kanskje må utvikles og vokse gjennom en hybrid finansieringsmodell inntil selskapet har full kostnadsdekning gjennom tradisjonelt salg. Det er en ære for INTENTUM å vandre sammen med en så resultat-drevet entreprenør som samtidig utviser en slik omsorg og kjærlighet for sine med-søstre i den fattige delen av befolkningen i Kenya.